vrijdag 13 oktober 2017

13-10-2017: Montreal - Maaseik

Laatste dag en laatste verslag.

Na het ontbijt worden de koffers gewikt en gewogen en kunnen we uitchecken. Tegen onze verwachting in mogen we de auto in de garage onder het hotel laten staan. Om de koffers niet via de trap naar beneden te sjouwen worden ze zolang in een afgesloten ruimte bewaard. Een meevallertje, want zo kunnen we nog eens te voet naar de oude stad, waar we rond 11:00 aankomen.

Deze keer kunnen we wel in de basiliek Notre-Dame (mits betaling van $6 dus). Drie weken geleden zijn we tijdens de mis even op de achterste rij gaan zitten, maar nu mogen we dus vrij rondlopen. Prachtige kerk, zonder overdreven franjes zoals in Krakau waar het blinkende bladgoud pijn aan de ogen deed.

We hebben geluk dat er net gefilmd wordt bij het reusachtige orgel en deze gedurende 3 minuten bespeeld wordt.

Even voor 12 vertrekken we terug naar het hotel, maar niet zonder ook nog even binnen te springen in de Chapelle Notre Dame de Bon Secours. Véél kleiner en véél eenvoudiger dan de grote basiliek.

Om 12:15 worden de koffers een laatste keer in de Jeep geladen en leidt juffrouw Maps ons probleemloos naar Parc Mont Royal (klik op de link). De zon schijnt nog steeds bij 17° wanneer we onze natuurwandeling in de grootstad beginnen.

We hebben de ingang bij de vijver genomen en vanaf daar doorkruisen verschillende wandelwegen het reusachtige park. Na een kleine twee kilometer komen we bij Chalet du Mont-Royal van waar we een adembenemend uitzicht over de stad en de wijde omgeving hebben.
De terugweg naar de vijver nemen we via een smal pad door het bos, weg van het vele volk. Hier kunnen we nog wat wildfoto's maken van .... de zoveelste eekhoorntjes (hoewel dit weer een andere soort is: groter en grijzer).

Wanneer het pad weer op een bredere laan uitkomt passeren daar net 2 politie-agenten-te-paard, en in een reflex volgen we hen gewoon. Gelukkig kijk ik na een paar honderd meter nog eens naar Strava en merk dat we.... de verkeerde kant op lopen. Gebeurt ons nochtans zelden of nooit.

Om 14:25 zijn we terug aan de vijver waar we in het cafetaria een kleinigheid eten en een dik half uur later beginnen we de reis naar de luchthaven.
Gezien de perikelen bij aankomst, nemen we een ruime marge want de vlucht vertrekt pas om 18:45. Drie uur op voorhand op de luchthaven zijn betekent dat we drie kwartier de tijd hebben om tot daar te rijden en de auto in te leveren.

Maps weet al onmiddellijk dat er problemen zijn op de normale route en gidst ons perfect in 35 minuten ter plaatse (al was het kantje-boordje).

Auto wordt in goede staat teruggegeven en om 15:50 wandelen we de vertrekhal binnen.
Koffers inleveren en dan worden we letterlijk naar de veiligheidscontrole gejaagd. Overal staat personeel het 'verkeer te regelen' en mensen aan te sporen sneller door te lopen. Geen 10 minuten later is alles achter de rug en dus kunnen we op het dooie gemak iets drinken en dit verslag volledig afwerken.

Indien niets bijzonders meer gebeurt is dit dan ook het sluitstuk van deze blog (en anders misschien ook 😂)

Het was een fantastische vakantie waar we ten volle van genoten hebben. Niks moest, alles kon en we hebben het op het gemak gedaan (en toch voelen we de vermoeidheid). De twee doelen - beluga's en de prachtige herfstkleuren - hebben we gezien en met het noorderlicht hebben we een fantastisch toemaatje gekregen.

Nu een paar dagen bekomen en daarna aan het werk om de volgende reis te bekostigen 😆. Dat wordt dus Ijsland met hopelijk iedere avond noorderlicht. Die blog zal echter alleen een fotoblog worden.

Nog bijna vergeten: We hebben in totaal 3.099 km door Canada en de USA gereden.

1. Deze ervaring pakken ze jullie ook al niet meer af...hopelijk niet te veel last van de jetlag...en wij kijken alvast uit naar vele foto's van 'het verslavende licht' vanuit IJsland...😉